Sinds mensenheugenis wonen in het noorden van Tibet veeherders op een ruw en moeilijk te bewerken hoogplateau van de Himalaya, waar ze hun yaks laten grazen op de hoogste weilanden ter wereld. Elk voorjaar vertrekken de mannen van de gemeenschap met hun sterke pakdieren voor een zware reis naar de zoutmeren. Deze meren hoog in de Himalaya behoren tot de grootste zoutreserves ter wereld. Ze worden in toenemende mate industrieel geëxploiteerd, en het gewonnen zout wordt tegenwoordig met vrachtwagens afgevoerd.Die Salzmänner von Tibet volgt een van de nomadenkaravanen op zijn wekenlange tocht met meer dan honderd yaks, op zoek naar het ‘witte goud’. Het is een tocht die in de loop van de eeuwen geritualiseerd is. Zo mogen alleen mannen de meren bezoeken. Ook regisseuse Koch moest rekening houden met dit religieuze verbod en moest uit de buurt van het meer blijven. Haar cameraman Pio Corradi filmde vanwege gevoeligheden van officiële zijde met een hele kleine digitale camera, wat hem in staat stelde om zeer nabij te komen, zelfs bij de eigenlijke zoutwinning. Op de achtergrond is voortdurend het indrukwekkende en vreemde landschap van de Himalaya te zien, immense bergen die neerkijken op de bezigheden van de zoutmannen, die gedoemd zijn ten onder te gaan in de technologische vooruitgang.