Twaalf jaar nadat hij zich heeft aangesloten bij de esoterische Mahima-kloosterorde, gaat Bikas met zijn goeroe op reis in de buitenwereld. Eerst gaan ze naar Bikas’ geboorteplaatsje. Van zijn goeroe krijgt Bikas het advies zijn alleenwonende moeder te bezoeken en als bedelaar een aalmoes van haar te vragen. Het is een noodzakelijk ritueel voor de kloosterorde, een symbolisch doorsnijden van alle banden met het verleden. Zijn moeder, die ziek is en in de huishouding wordt geholpen door Malati, een buurmeisje dat nog steeds erg aan Bikas gehecht is, weigert hem een aalmoes te geven. Verscheurd door tegenstrijdige emoties zoekt Bikas soelaas in de vrome woorden van zijn goeroe. Dan komen ze in een grote stad, waar de goeroe Bikas alleen achterlaat. In de hectiek van de drukke stad breekt er iets in Bikas. Ondertussen wordt er in zijn geboorteplaatsje een huwelijk voor Malati gearrangeerd, tegen haar zin. Dan vindt Malati op een avond een bewusteloze Bikas op haar stoep. Ze verzorgt hem en hun weggedrukte verlangens komen naar boven. De volgende dag vlucht Bikas, overmand door schuldgevoelens, naar het klooster, maar daar adviseert men hem naar huis te gaan. Thuisgekomen is Malati echter verdwenen.De kracht van Khatua’s film ligt in de combinatie van de aardsheid van de wandelende monniken – wat de film tot een road-movie maakt – en hun esoterische ascese in het snel veranderende India.