Behalve om een 55-jarige filmcarrière kan Ingmar Bergman worden geroemd om zijn kennis van de periode van de zwijgende film in Zweden. Met zijn ervaringen als kunstenaar en als filmmaker is hij een onophoudelijke bron van informatie en inspiratie. The Voice of Bergman heeft geen ander doel dan Bergman over deze zaken aan het woord te laten: een 87 minuten durende documentaire met slechts de persoon en de stem van Bergman die spreekt over zijn relatie tot de filmkunst, over muziek en over zijn affiniteit met de close-up. Doordat de film nergens wordt onderbroken door commentaar, muziek of illustratieve filmfragmenten, ontstaat er een intieme sfeer waarin Bergman zich uitlaat over zijn passie voor filmmakers (o.a. Dreyer, Tati, Tarkovski) en filmmaken. The Voice of Bergman gaat dus niet over Bergmans eigen film- of theaterwerk, maar over een filmliefhebber die de filmgeschiedenis en haar betekenis onderzoekt: een film voor iedereen die geïnteresseerd is in de mooie en gestoorde wereld van de cinema.The Voice of Bergman is de eerste documentaire van Gunnar Bergdahl, directeur van het Göteborg Film Festival (dat jaarlijks gelijktijdig met Rotterdam plaatsvindt), die als filmliefhebber en als Zweed zijn Bergmaniaanse pappenheimers kent. De film werd onderverdeeld in acht hoofdstukken, waaronder ‘Het Woord en het Beeld’, ‘De Muziek van de Close-Up’, ‘De Waanzin van Film’ en ‘Het Grote Mysterie’.