Y’aura-t-il de la neige à Noël? is een gevoelige, authentieke en bijna documentaire film over het harde plattelandsleven van een Frans boerengezin. In een bijna onfrans te noemen ongepolijstheid wordt de wisseling van de seizoenen gevolgd. De boerin moet haar schare kinderen vrijwel in haar eentje opvoeden. Voordat de rode vrachtwagen aankomt lijkt de vader van het gezin niet te bestaan, en zelfs niet gemist te worden. Maar zijn komst verandert alles. Hij blijkt er een tweede leven op na te houden, als vader in een heel ander plattelandsgezin, en laat om de zoveel tijd zijn tirannieke gezicht zien. De verhoudingen in en rond het boerengezin zijn moeilijk hanteerbaar. De verschillende ‘functies’ – vader, minnaar, baas, arbeider, moeder, kind – lopen door elkaar heen. In deze chaos wordt de moeder het centrum van alles. Zij zorgt ervoor dat het bestaan iets minder wreed is, zij is in staat, door haar liefde, door de onderlinge saamhorigheid, het leven van haar kinderen iets aangenamer te maken. Zomer in het zuiden… alsof de zon iets met hoop te maken heeft. Zal er met de kerst sneeuw zijn?Regisseuse Sandrine Veysset: ‘De film is een hommage aan de moeder, aan de moederlijke kunst, en is in die zin universeel.’ Dimitri Eipides (Toronto Catalogus): ‘Een van de meest indrukwekkende debuutfilms die ik me kan herinneren, een film die langzaam in kracht en impact naar een buitengewone ontknoping toe groeit.’