In de tiende eeuw schreef Sei Shonagon, een hofdame aan het Keizerlijke hof, haar Pillow Book: een verzameling amoureuze avonturen, herinneringen en literaire citaten, dat ver van de gangbare literaire traditie afstond. Greenaway’s The Pillow Book staat net zo ver van mainstream cinematografische tradities. Het is ‘Ciné CD-Rom’, zoals een Frans tijdschrift schreef. Nagiko, gespeeld door Vivian Wu, koestert haar herinneringen aan de verjaardagen uit haar jeugd, toen haar vader traditionele felicitaties op haar gezicht kalligrafeerde. Ze trouwt met een man die niets van haar liefde voor literatuur en letters begrijpt. Wanneer hij haar dagboeken verbrandt, vlucht ze naar Hongkong, waar ze een succesvol model wordt. Ze neemt een serie kalligraferende minnaars, en ontleent vooral genot aan het schrijven van teksten op haar lichaam. Dan wordt ze verliefd op Jerome, een jonge Engelsman die haar ervan overtuigt dat ze niet het papier maar de pen moet zijn. Jerome laat zijn volgeschreven lichaam zien aan zijn mannelijke minnaar, tevens de oude uitgever van Nagiko’s vader. Die is verrukt over het resultaat, en zo ontstaat een fatale driehoeksverhouding.The Pillow Book is zeer onconventioneel in het gebruik van filmtechnieken, een mix van kleur en zwart-wit, beelden in en over beelden. Mede door de schitterende geluidsband en de prachtige kalligrafie is het een spectaculaire ervaring voor oog en oor die de inzet die Greenaway van zijn kijkers verwacht rijkelijk beloont.