La nuit du déluge, een vrije bewerking van een dansvoorstelling van de groep O Vertigo naar een choreografie van Ginette Laurin, is een prachtig vormgegeven, visueel overweldigende film waarin de werelden van postmoderne dans, experimentele muziek en surrealistische cinema met elkaar worden verbonden. Een kind herinnert zich zijn geboorte in een verloren gegaan land. Zijn moeder is de enige overlevende van een catastrofale overstroming. Ze wordt geholpen door stille geesten die overbleven nadat de zondvloed de bevolking op aarde overspoelde. De film, die op symbolische wijze de innerlijke reis van een vrouw verbeeldt, wordt geheel zonder dialogen verteld; een spaarzame voice over geeft wat rudimentaire informatie. Op een fraaie manier worden de krachtige danssequenties met de dromerige mythe verweven. Geïnspireerd, onconventioneel camerawerk en rijk symbolisme stuwen de verhaallijn voort, de montage volgt het ritme van de dans.La nuit du déluge werd op locatie gedraaid op het Mexicaanse platteland. Het verhaal, ontleend aan Bretonse mythen en legenden, sleurt ons mee in een tijdloze, dromerige wereld tussen leven en dood. Filmmaker Bernar Hébert is gespecialiseerd in documentaires over dans. Zijn eerste lange speelfilm – hij maakte reeds 23 films – heeft veel kritische bewondering geoogst in thuisland Canada.