Film ist. is een assemblage van found footage, die bestaat uit een veelheid aan materiaal uit wetenschappelijke en educatieve films: films over de acrobatische vluchten van duiven en intelligentietesten bij apen, papieren projectielen die luchtbellen doorboren, kogels die door struisvogeleieren gaan, de dynamica van het diafragma wanneer iemand zingt, ademt of muziek maakt, en nog veel meer. Dit zijn beelden die zelden op een filmdoek te zien zijn, vanwege het feit dat hun oorspronkelijke bedoeling beslist een andere is. Desalniettemin creëren ze in deze compilatie een geheel eigen wereld, een vreemd maar fascinerend universum.Gustav Deutsch: ‘In het laatste interview dat hij gaf vertelde Louis Lumière: “Mijn werk heeft altijd te maken gehad met wetenschappelijk onderzoek. Ik heb me nooit bezig gehouden met ‘producties’.” Ook andere filmpioniers als Georges Démeny en Etienne-Jules Marey gebruikten hun uitvindingen in de eerste plaats als instrument voor wetenschappelijk onderzoek. Sinds de eerste chrono-fotografische reeksen hebben verschillende wetenschappers in onze eeuw alle cinematografische mogelijkheden gebruikt om de wereld te verkennen en maakten zich tegelijk parallelle technische ontwikkelingen op het gebied van beeldcreatie, zoals de röntgenfilm, eigen. De beelden die daarvan het resultaat waren hebben niet alleen onze perceptie van de wereld veranderd, maar ook onze ideeën over leven en dood.’