Wang Shau-di, een van Taiwans meest gevierde televisieregisseuses die tevens faam heeft als schrijfster, documentariste en producente, draaide dit speelfilmdebuut op het Chinese vasteland. Fei Tien is een vaak grillig, maar immer humaan en ontroerend portret van het harde leven tijdens de door hongersnood en rebellie geteisterde late Ching Dynastie. Het arme, hongerende deel van de stedelijke bevolking werd door de corrupte regering weggestopt in reservaten in desolate streken, zogenaamde ‘dievendorpen’, waar een vicieuze cirkel van armoede en misdaad ontstond. Sommige bewoners boden zich aan om de plaats van veroordeelde criminelen in de gevangenis in te nemen; in ruil hiervoor verkregen ze illegale ‘gunsten’. De kinderen in deze dorpen leerden overlevingstechnieken als bedelen, stelen, bedriegen en de basistechnieken van de vechtkunst. In zo’n dievendorp wonen ook de kinderen Xia-dou en Ji-dan. Ze worden erop uitgestuurd om examenpapieren te ontvreemden en stelen tegelijkertijd ook wat goud voor zichzelf. De plaatselijke gouverneur dreigt hun hele dorp uit te roeien om te voorkomen dat wordt ontdekt dat hij bij de diefstal betrokken is. Alleen een wonder kan de dorpsbewoners nog redden, en dat is ook precies wat er gebeurt als de 125-jarige opa van Xia-dou tot de hemel bidt om hulp. Fei Tien speelt zich af in de ruige maar pittoreske hoogvlakten van China’s noordwesten, een landschap dat een gevoel van tijdloosheid en mystiek evoceert.