Galo Galvez is de briljante leider van de communistische partij in Ecuador, en tevens een invalide die zich laat voortduwen door zijn bediende Falcon. De relatie met zijn verloofde Margaramaría, ook lid van de Partij, wordt getekend door militaire discipline, zijn verlamming en hun behoefte aan liefde. Galvez’ beste vriend, ‘de Schrijver’, wil een verhaal over hun leven schrijven. Deze Schrijver staat voor Jorge Enrique Adoum, op wiens roman Entre Marx y una mujer desnuda is gebaseerd. De Schrijver geeft met zijn visies en opvattingen een weerspiegeling van de identiteitscrisis van de intellectuelen van Ecuador, die verscheurd worden door hun cultuur-historische Europese erfenis en hun Amerikaanse erfenis. Zo ontstaat er een kroniek van de Partij en het land van de Schrijver. Daarnaast is de film een verhaal over de jeugd van de Schrijver, over de tragische liefde tussen Galvez en Margaramaría, en over de platonische liefde van de Schrijver voor Rosana, de echtgenote van een rijke landeigenaar. Het verhaal, dat is voorzien van enkele magisch-realistische flitsen, speelt in Quito, Ecuador in de jaren zestig. De film deelt de teleurstelling van de hoofdpersonages die ervan droomden de wereld te veranderen, terwijl er eigenlijk niets mocht of bleek te kunnen.