Eine Geschichte der Bilder-Acht Found Footage Filme aus Österreic
Eine Geschichte der Bilder bevat acht found-footage films uit Oostenrijk. Het gaat om films gemaakt uit gevonden (en in vele gevallen gezocht) filmmateriaal, dat door de deelnemende filmmakers en -maaksters werd bewerkt. Super8 privéfilms of 8mm-films uit de jaren vijftig, zestig en zeventig (Gustav Deutsch, Lisl Ponger, Peter Tscherkassky), video's van snelheidscontroles en bewakingscamera's (Hiebler/Ertl), speelfilmsequenties (Martin Arnold), etnologische films (Mara Mattuschka) en op zolder gevonden foto's van voorvaderen (Thomas Keip, Friedrich Rücker). Hieruit ontstonden acht zeer verschillende werken die het oermateriaal hebben overtroffen, versterkt, vervreemd of opgelost. Bij alle verschillen in vorm en methode is er ten minste één gemeenschappelijk kenmerk: de films ondernemen allemaal een reis door de achterkant van de cinema, met een reikwijdte die in de bioscoop zelden waargenomen wordt. Het is een terugblik op de andere, verborgen honderdjarige geschiedenis van de film. Een plaatsbepaling aan de hand van home movies, avant-garde, geënsceneerde kitsch en het dagelijks leven in Oostenrijk, en tegelijkertijd een kijk op wat de cinema zich in de komende honderd jaar naast de traditionele narratieve film zal kunnen veroorloven.