De nieuwste film van de legendarische documentarist Marcel Ophuls wordt in samenhang met Le Chagrin et la Pitié vertoond, die in het programma van The First Festival draait. Veillées d’armes, geproduceerd door Bertrand Tavernier, bestaat uit een reeks van drie films die werden gemaakt tijdens vier verschillende reizen die Ophuls naar het belegerde Sarajevo maakte. Via portretten van buitenlandse correspondenten en oorlogsverslaggevers die in Sarajevo zijn gestationeerd, geeft de regisseur ook zijn eigen visie op de bloedige burgeroorlog die eufemistisch ‘de gebeurtenissen in Bosnië’ zijn genoemd. Ophuls stelt zeer kritische vragen bij de manier waarop de uitzendingen tot stand komen die de televisiekijkende wereld op de hoogte houden van de diverse waarheden aan het front. Hij klaagt de soms bewuste blindheid aan die de door de politiek gecontroleerde media voorwenden. De meer dan vier uur lange film speelt zich voornamelijk af in het Holiday Inn Hotel in Sarajevo, de plaats waar de meeste journalisten zich ophouden. Vanuit dit hotel volgt Ophuls wereldberoemde reporters als Pulitzer-prijswinnaar John Burns (New York Times) op hun verkenningen door de belegerde stad. Hij heeft hierbij zowel oog voor de praktische kanten en gevaren van dit werk, als voor het effect ervan op de publieke opinie. En Ophuls zou Ophuls niet zijn als hij niet zou ingaan op de ethische aspecten van het journalistieke werk. Verder maakt hij vergelijkingen met de manier waarop andere oorlogen als die in Vietnam door de journalistiek (en daarmee door de politiek en de militairen) werd gevolgd.