De bioscoop op zakformaat. Het Taschenkino-project van Gustav Deutsch belooft een van de aardigste, charmantste en meest originele vertoningen te worden die er in het kader van het eeuwfeest van de cinema worden georganiseerd. Deutsch kreeg enkele jaren geleden een kleine filmviewer cadeau. In deze micro-viewer zat een 8mm seksfilmpje waarvan het begin en het eind aan elkaar waren vastgemaakt, waardoor er een eeuwigdurende copulatie in beeld werd gebracht – een commerciële variant op het binnen de avantgarde-film bekende genre van de zogenaamde loop. Deutsch kocht in een Hamburgse sekswinkel nog enkele andere exemplaren van de ingenieuze kleine viewer en prepareerde een paar van zijn eigen filmpjes voor de minibioscoop. Met de nodige moeite achterhaalde hij vervolgens de Chinese producent en importeerde honderd viewers. Daarna vervaardigde hij honderd kleine filmpjes die evenzovele variaties in beeld brengen op de thema’s herhaling, ritme en beweging. Het resultaat van dit alles is een project waarin het ludieke wordt gecombineerd met een fundamenteel onderzoek naar de eigenschappen van het medium film en de essentie van herhaling in het leven. Tijdens de Taschenkino-voorstelling is er plaats voor honderd bezoekers. Iedere bezoeker krijgt een eigen viewer, en de projectie van licht op het lege filmdoek zorgt voor de benodigde lichtbron. De bezoeker krijgt een minuut lang de gelegenheid zijn filmpje te bewonderen en deze vervolgens door te geven aan buurman of -vrouw, zodat na honderd minuten iedere bezoeker alle filmpjes heeft kunnen zien. Tijdens het festival zullen ook enkele 16mm found-footage-loops van Deutsch worden vertoond: Tanz des Lebens, Walzer Nr. 18, Am laufenden Band en 55/95.