Een krachtige, onvergetelijke film die zich afspeelt in het neonverlichte Las Vegas – het perfecte beeld van de Amerikaanse droom die maar niet wil uitkomen. Ben (gespeeld door Nicholas Cage in een van zijn meest geslaagde rollen) heeft niets meer om voor te leven, op zijn alcoholverslaving na, waar hij zich dan ook vol overgave op stort. Als hij bovendien zijn baan verliest, besluit hij overal mee te stoppen en in Las Vegas het drinkgelag der drinkgelagen aan te richten. Door de sluier van de gokwereld, de fles en de liederlijkheid, ontwaart hij de door de wol geverfde hoer Sera. Sera is even vastbesloten te overleven als Ben is zichzelf te gronde te richten. Met haar hulp worstelt Ben zich door zijn wanhoop en walging van zichzelf heen. Leaving Las Vegas is gebaseerd op de autobiografische roman van John O’Brien en diens lange weg in de vergetelheid. De korte tijd die Ben en Sera samen doorbrengen en de relatie die zich tussen de twee ontwikkelt, wordt door regisseur Mike Figgis op een bijzonder doordringende en ontroerende manier in beeld gebracht, vol tederheid en warmte, zonder daarbij de lelijke kant van de medaille te vergeten. Naast Cage werd ook de vertolking van Sera (Elisabeth Shue in haar eerste hoofdrol) veel geprezen.