Twee broers, Leen en Albert, houden zich overdag bezig met volkomen zinledige bezigheden. Leen hangt rond onder bruggen, Albert vaart als kapitein van een pontje veelal zonder passagiers een rivier over. Ze zijn getrouwd met twee zusters, maar door het toeval ieder met de verkeerde. ’s Avonds achtervolgen de broers willekeurige voorbijgangers. Ze lopen door een stad, die gaandeweg absurder wordt wanneer blijkt dat de gewone mensen die zij achtervolgen, mensen zijn met veelal onvervulbare verlangens. Via het spel met kleine, ogenschijnlijk betekenisloze observaties bewegen de schaduwlopers zich tussen schijn en werkelijkheid. De gewone realiteit wordt omgetoverd in een komedie over het ongerijmde en de absurditeit van het menselijk bestaan.