Op een dag krijgt de melancholieke schrijver Edogawa Rampo (Japanse verbastering Edgar Allan Poe) een kranteartikel onder ogen waarin gewag gemaakt wordt van een huisvrouw die haar echtgenoot heeft vermoord door hem te laten stikken in haar uitzetkist. Verrassend genoeg is deze zaak exact dezelfde als de moord die plaatsvindt in een kort verhaal dat Rampo onlangs heeft geschreven. Rampo, overmand door nieuwsgierigheid, gaat op zoek naar de vrouw in kwestie. Hij wordt verliefd op haar en naar aanleiding hiervan begint hij aan een volgend kort verhaal met in de hoofdrol zijn vaste speurder Kogoro Akechi (en Rampo’s alter ego ! een rol van een van Japans populairste acteurs van het moment, Masahiro Motoki). Moet Rampo de realiteit of het boek volgen? De film kwam in opspraak doordat de producent van Shochiku (een van Japans machtigste filmimperiums), , het resultaat van de oorspronkelijke regisseur Mayuzumi Rintaro niet goed genoeg vond. Hij besloot zelf de regie ter hand te nemen en schoot tachtig procent van de scènes opnieuw. Zijn film moest veel radicaler en erotischer zijn; beide films gingen tegelijkertijd uit in de Japanse bioscopen.