De film is opgebouwd uit oud archiefmateriaal op nitraatfilm over hetvoormalige Nederlands-Indië, het huidige Indonesië. Behalve natuurlijkegeluiden en inheemse muziek en poëzie, is er geen commentaar aan de beeldentoegevoegd. Het archiefmateriaal is afkomstig uit de collectie van hetNederlands Filmmuseum. De beelden tonen de omvangrijke economischeexploitatie, de duizenden koelies die aan het werk werden gezet, alsookziekten, dood en begrafenis van inheemsen, het brengen van offers om geesten,goden en voorouders gunstig te stemmen, missie en zending, enzovoort.Tijdens het werken aan de film deed de filmmaker een bijzondere archiefvondst.Hij vond de originele nitraat-negatieven van de opnamen die cineast Iep Ochsetussen 1924 en 1928 in toenmalig Nederlands-Indië maakte. Zijn ontdekkingvormde de aanleiding tot de conservering van dit unieke materiaal.De titel van de film is ontleend aan het scheppingsverhaal volgens deNiassers, de bewoners van het eiland Nias ten westen van Sumatra.