Grootse en indrukwekkend geacteerde historische film naar de gelijknamige roman van Alexandre Dumas over een van de gruwelijkste en bloederigste momenten uit de Franse geschiedenis. Een film over haat, maar ook over liefde. Een film met, aldus Serge Toubiana in de Cahiers du Cinéma, een echt kloppend hart. Ze is mooi, ze is katholiek, ze is de zuster van de koning en haar naam is Marguerite de Valois. Haar broer gaf haar de bijnaam Margot. Henri de Navarre is protestants en heeft de reputatie ongemanierd en ongeschoren te zijn en bovendien zou hij stinken naar zweet en knoflook. Margot en Henri zijn tot een huwelijk gedwongen: een politieke manoeuvre. De Fransen moesten bijeen worden gebracht nu ze verscheurd werden door religieuze oorlogen. Zes dagen na de huwelijksceremonie in de Nôtre Dame is de bloedige Bartholomeusnacht. De gewonde protestant La Môle vindt bescherming en verpleging bij Margot, waarmee voor haar een periode van grote verwarring begint.