Zeer persoonlijke en origineel vormgegeven documentaire waarin de filmmaker via het levensverhaal van zijn vader een algemener verhaal vertelt over de onderdrukking van politieke activisten in Oost-Duitsland. Horst Schüppel werd als 23-jarige leraar gevangengenomen en verdween via diverse Duitse gevangenissen in het boven de poolcirkel gelegen Sovjet-gevangenenkamp Workuta, veroordeeld tot vijfmaal levenslang. Toen West-Duitsland in 1955 diplomatieke betrekkingen aanging met de Sovjetunie, werd hij vrijgelaten. Met zijn zoontje, de latere filmmaker, heeft hij nooit over zijn kamptijd kunnen praten. Jaren na zijn dood volgt de zoon, met het oog van een filmmaker, het spoor terug in de geslotenheid en de kou. In de film worden strak vormgegeven op video vastgelegde gesprekken met nog levende medegevangenen van Horst Schüppel afgewisseld met op super8-film gemaakte impressies van Workuta en andere plaatsen waar hij gevangen heeft gezeten.