Een surrealistisch reisdrama, door Ruiz op Sicilië met Italiaanse acteursgedraaid. Il Viaggio Clandestino is een film over heiligen enzondaren. Zalig of verdoemd worden is veeleer afhankelijk van de ziel vaniemand dan van bidden of lijden. De zielsverwant van San Gil ! de Heilige Gil! is Ciccio Bavaria die, in tegenstelling tot de eerste, volhardt in hetzoeken naar zonde. Voor Bavaria werkt de zonde bevrijdend en dynamisch. Defilm vertelt het verhaal van de reis die deze twee hoofdpersonen maken; eenreis die leidt naar de ondergang van San Gil, terwijl Bavaria reïncarneert totBoeddha. Er is echter nog een reiziger, een clandestiene reiziger: Christus,voortdurend op de vlucht voor de engelen. Deze Christus helpt de mensheid nietmet wonderen, maar door zo goed als hij kan in zijn levensonderhoud tevoorzien met het geven van weersvoorspellingen.Ruiz heeft zich bij deze vreemde heiligenvertelling laten inspireren door deapocriefe boeken, die handelen over heiligen van vlees en bloed.