Originele, stijlvolle en zorgvuldig gemaakte Oostenrijkse film over een dienstplichtig militair, gelegerd aan de Oostenrijks-Hongaarse grens. De gevoelige Berger laat het soldatenleven zonder veel verzet over zich heen komen. Hij vlucht in zijn, erotische en romantische, fantasieën, die contrasteren met de platvloerse benadering van seksualiteit in de kazerne. Regisseur Murnberger heeft duidelijk veel plezier beleefd aan het in beeld brengen van Bergers fantasieën. Los van de ongetwijfeld autobiografische elementen, geeft een treffend beeld van een tijd ! het is 1980 in de film; de vijand wordt nog uit het oosten verwacht ! die niet ver achter ons ligt, maar door de snelle en vele veranderingen wel ver van ons af lijkt te staan.