Een driedelige documentaire over wat misschien wel de wonderlijkste en beruchtste vrouw uit de filmgeschiedenis is. Ray Müller vond Leni Riefenstahl bereid om nagenoeg haar hele biografie voor de camera uit de doeken te doen en hij mocht haar filmen tijdens haar huidige activiteiten. Zo bevat de film spectaculaire beelden van de ruim negentigjarige(!) Riefenstahl die onderwateropnamen maakt van reusachtige pijlstaartroggen. Riefenstahl is uiteraard in de eerste plaats bekend vanwege haar groots opgezette lyrische documentaires als Triumph des Willens en Olympiade, films die met meer dan welwillende goedkeuring van het Hitlerregime tot stand kwamen. Riefenstahl heeft altijd na de oorlog althans beweerd dat ze zichzelf niet zag als propagandist voor het nationaal-socialisme en dat doet ze in deze film ook. Tijdens de processen van Neurenberg gaf ze geen krimp en het was niet te verwachten dat ze daar nu na al die jaren op terug zou komen. De waarde van The wonderful, horrible life of Leni Riefenstahl ligt dan ook niet in de onthulling, maar in het toegankelijk maken van een schat aan materiaal uit de hele loopbaan van Riefenstahl als danseres, actrice, filmmaakster, fotografe en vrouw van de wereld. Door middel van veel en goed gekozen fragmenten, die door Riefenstahl van commentaar worden voorzien, geeft Müller een helder inzicht in haar werk. Aardige momenten zijn die waarin Riefenstahl zich bemoeit met de manier waarop de documentaire over haar wordt gedraaid. Haar ijdelheid, egocentrisme en humeurigheid komen op dit soort momenten duidelijk naar voren en geven iets prijs van de drang waarmee ze haar werk altijd heeft gemaakt.