The abyss werd in 1989 uitgebracht. De science-fictionfilm was Camerons meest ambitieuze project tot dan toe. Hij had echter niet bepaald carte blanche gekregen. En dat is de reden dat er nu een director’s cut te zien is.Ed Harris en Mary Elizabeth Mastrantonio zijn een zo goed als gescheiden echtpaar. Beiden behoren tot een team duikers dat een gezonken nucleaire duikboot moet zien te redden voordat er een orkaan losbarst. Ze worden hierbij niet naar behoeven geholpen door de Navy Seals, die technisch de leiding hebben in deze operatie. Spectaculair wordt het als Harris zich in de diepte begeeft; hij komt in een nieuwe wereld onder water, waarin grappige kwal-vlinderachtige wezentjes orakelen over de wereld en de onmenselijkheid van mensen.Regisseur Cameron: ‘The abyss is een plek van ijzige kou en bijna zwarte schaduw, die de zonnestralen nooit bereiken. Het is een verlaten en vervloekte plaats, bijna levenloos. Het is ook een vrijwel niet onderzochte plek. We weten veel minder van de diepte van de oceaan dan van de diepte van de ruimte. Op een bepaald punt in de film bevindt ieder personage zich voor zijn eigen afgrond. The abyss is een actiefilm; zijn onderwerp is echter niet de actie maar het menselijke bestaan. Het is een positieve film, vol van hoop en met een boodschap: als we willen overleven als soort moeten we onszelf veranderen. Het thema van het contact met een superieure kracht, een eindkracht die de macht heeft te oordelen, staat niet los van de film waarin liefde en persoonlijke opoffering centraal staan.’Lawrence Cohn in Variety: ‘For filmgoers, this half-hour longer film is far more satisfying than the 1989 version, representing both a gruelling and exhilarating theatrical experience’.