Vlotte, innemende en naar het leven getekende film, waarin hoofdrolspeelster Dominique Blanc de drijvende kracht is. Zij is Mathilde, om wie de film als het ware heen gebouwd is, en de uitstraling van Blanc geeft haar en de film iets aanstekelijks. Faut-il aimer Mathilde? speelt zich af in een plaatsje in Noord_Frankrijk. Mathilde is een jonge alleenstaande moeder, verlaten door haar man toen deze erachter kwam dat zijn beste vriend de vader was van zijn jongste kind. Nu zijn er nog slechts haar twee zussen en haar grootvader. In het begin van de film viert men de bruiloft van Mathilde’s jongere zuster. De volgende dag raakt Mathilde gewond in de fabriek waar zewerkt; een voor haar traumatiserend ongeluk. Ze verliest haar haar en blijft in een shock.Twee mannen maken Mathilde het hof: de betrouwbare Charlie ende meer avontuurlijke Spanjaard Mano. De laatste kan het goed vinden met grootvader, die zelf voor een deel een Spaanse achtergrond heeft. Maar Mathilde heeft weinig behoefte om zich te binden. Op allerlei manieren probeert ze de grauwheid van haar omgeving te overwinnen. Ze wil haar eigen toekomst vormgeven. Ze wil het onmogelijke. Ze bouwt een eigen huis. Faut-il aimer Mathilde? tekent heel goed de specifieke, authentieke sfeer van het noorden van Frankrijk, een streek met een pijnlijke economische neergang, met mijnen die sluiten en een verouderde industrie die wegkwijnt.