Renko is twaalf en voelt haarfijn aan dat er thuis een akelig gespannen sfeer heerst. Haar vader en moeder praten nauwelijks met elkaar en hebben vaak ruzie. Hoewel Renko normaal gesproken een opgewekt, speels kind is, dringt haar onvrede die ze met de situatie heeft niet meer door tot haar ouders. Renko gaat allerlei rare dingen doen om hun aandacht te krijgen, maar haar ouders hebben alleen oog voor zichzelf en het lijkt erop dat ze definitief gaan scheiden. Dan pikt Renko de bankpas van haar moeder en boekt een reis en hotel voor een weekend aan het Biwameer, gelegen in een idyllische omgeving.Aan het meer wordt het jaarfeest gevierd, wat gepaard gaat met in traditionele kledij gehulde burundi-drummers, verlichte boten op het meer en veel vuurwerk. Renko loopt weg bij haar ouders en brengt de spookachtige nacht alleen door. Ze heeft besloten volwassen te worden, om zo om te kunnen gaan met de ingrijpende veranderingen in haar jonge leven.Moving is een mooi ingehouden film, die op een traditionele en luchtige manier door de ogen van het jonge meisje Renko het leven beschouwt. Het is op het einde niet duidelijk of alle gebeurtenissen die de toeschouwer heeft aanschouwd echt waren, of een fantasie van het meisje.