Loin des barbares wordt gedragen door de prachtige vrouwelijke hoofdrol van Dominique Blanc, wier innemende prestaties ook te bewonderen zijn in Faut-il aimer Mathilde? die ook tijdens het festival vertoond wordt. Zij speelt de rol van Zana, een jonge vrouw die al bijna haar hele leven in Parijs woont maar oorspronkelijk van Albanese afkomst is. Als baby is ze met haar oom Selman Peza uit Albanië gevlucht. Haar ouders zouden dodelijk slachtoffer zijn geworden van staatsterreur. Op een dag krijgt ze een merkwaardig telefoontje. Een op het vliegveld vastgehouden vluchteling uit Albanië beweert informatie te hebben over haar vader. Zou het kunnen dat hij nog leeft?Samen met de vluchteling, die van het vliegveld weet te ontsnappen, onderneemt ze een speurtocht langs de vluchtelingenverblijven in en rond Parijs, wat gepaard gaat met een gang langs de daarmee verbonden bureaucratie. In haar omgeving ondervindt ze weinig steun. Haar Franse echtgenoot toont weinig begrip het echtpaar stond net op het punt naar New York af te reizen maar ook de vrienden van haar oom, die deel uitmaken van de Albanese gemeenschap in ballingschap, reageren negatief. Weinig mensen hebben er behoefte aan dat de onderste steen boven komt als het gaat om hun verleden in Albanië; niet iedere politieke vluchteling blijkt aan de ‘goede’ kant van de tralies te hebben gestaan.Loin des barbares is gedraaid in een snelle en nuchtere realistische stijl; de documentaire achtergrond van de maakster blijkt bij de massascènes met vluchtelingen, die knap in de fictie zijn verweven.—Loin des barbares wordt gedragen door de prachtige vrou¡welijke hoofdrol van Dominique Blanc, wier innemende prestaties ook te bewonderen zijn in Faut-il aimer Mathilde? die ook tijdens het festival vertoond wordt. Zij speelt de rol van Zana, een jonge vrouw die al bijna haar hele leven in Parijs woont maar oorspronkelijk van Albanese afkomst is. Als baby is ze met haar oom Selman Peza uit Albanië gevlucht. Haar ouders zouden dodelijk slachtoffer zijn geworden van staatsterreur. Op een dag krijgt ze een merkwaardig telefoontje. Een op het vliegveld vastgehouden vluchteling uit Albanië beweert informatie te hebben over haar vader. Zou het kunnen dat hij nog leeft?