Lipstick speelt tegen de verre maar voelbare achtergrond van de huidige verwikkelingen in voormalig Joegoslavië. De film is soms zo realistisch dat hij oogt als een documentaire. Hoofdpersoon is de jonge Vesna, die door de beweeglijke camera permanent op de voet gevolgd wordt. Ze komt oorspronkelijk uit Bosnië en leeft in Wenen bij haar moeder. Ze lijkt te weigeren om na te denken over de toestand in haar vaderland – het land bovendien, waar haar vader nog steeds verblijft. Zo neemt ze niet de moeite om haar paspoort te vernieuwen en wil in het algemeen niet nadenken over de toekomst. Ze leeft van dag tot dag.Op oudejaarsdag neemt ze impulsief de trein naar Boedapest. Ze hoop daar haar vader te kunnen ontmoeten, die voor Oostenrijk geen visum heeft. In een Boedapest dat uitbundig en chaotisch de komst van het nieuwe jaar viert, laat ze zich leiden door toevallige gebeurtenissen en ontmoetingen. De jonge Russische officier Aljoscha voelt zich sterk tot haar aangetrokken en volgt haar door de feestende stad. Ze probeert hem van zich af te schudden, maar steeds duikt hij weer in haar omgeving op. Ze gaat naar het beroemde Café New York, waar ze haar vader mogelijk zou kunnen treffen, en maakt daar kennis met de barpianist Arpad. Tegen sluitingstijd heeft de inmiddels dronken Aljoscha zich bij hen gevoegd. Gedrieën trekken ze de nog steeds feestende stad in om in Arpads woning te eindigen. Als ze de volgende ochtend terugkeert naar huis, laat de Oostenrijkse douane Vesna de grens niet meer over.