Kladboekscènes
De film is gebaseerd op het toneelstuk Lichtenberg, scènes op de drempel van de moderne tijd van Cyrille Offermans. Ofschoon hoofdpersoon Lichtenberg een en ander gemeen heeft met George Christoph Lichtenberg (1742-1799) experimenteel fysicus en schrijver van de fameuze Sudelbücher alsook van een grote hoeveelheid niet minder fameuze brieven - is er niet gestreefd naar historische betrouwbaarheid. Een aantal gegevens uit de levensgeschiedenis van de historische figuur is in het personage verwerkt, maar de laatste blijft het geesteskind van de schrijver Offermans. Af en toe neemt Lichtenberg dan ook woorden in de mond van auteurs die hij, strikt genomen, niet kan kennen, auteurs uit de negentiende en twintigste eeuw. Het gaat daarbij om formuleringen die als vanzelf voortvloeien uit zijn eigen werk.Dave is een jeugdige Engelse geleerde, die zich bij Lichtenberg verder in de fysica en de filosofie bekwaamt. Hij is tevens diens assistent. Mevrouw von Lukács is van onbestemde leeftijd en spontaan. Veel van haar blijft ongewis, bijvoorbeeld of zij de 'Sophie' is met wie Lichtenberg correspondeert. Mogelijkerwijs bestaat 'Sophie' slechts 'droombeeldig' voor Lichtenberg. Want al beoefent Lichtenberg de exacte wetenschap, de hang naar het 'droombeeldige' is hem niet vreemd.Lelijk en gebocheld als hij is, kan Lichtenberg zich goed en gemakkelijk vereenzelvigen met het slachtoffer, het kleine dier, de underdog. Hij is dan ook steeds op zijn hoede om niet het slachtoffer te worden van zijn gepassioneerde houding tegenover zijn omgeving.