De makers zelf omschrijven hun film als een ‘spaghetti eastern’. Dat geeft al aan dat hun budget beperkt was, dat ze speels zijn omgegaan met de genrefilm (in dit geval overigens eerder de thriller dan de western) en dat ze bepaald niet wilden dat het publiek zich zou vervelen.Plaats van handeling is het nog maar net zelfstandige Estland. De nationale goudvoorraad die sinds de Tweede Wereldoorlog buiten het land werd bewaard, wordt teruggebracht onder het toeziend oog van de media en een enthousiaste bevolking. Een bende bijna karikaturale, maar niet minder wrede, gangsters maakt zich op om de Estse schat te stelen. Ze dwingen de elektricien Toivo hen te helpen in heel Tallinn de stroom uit te laten vallen, zodat ze in het duister hun slag kunnen slaan. Toivo is arm en zijn vrouw Maria staat op het punt te bevallen van hun eerste kind. Hij kan wat extra geld goed gebruiken en lijkt te zwichten. Maar naarmate het verhaal vordert, ontpopt hij zich met behulp van zijn buurjongetje tot een ware held.Darkness in Tallinn is met veel lef gemaakt en kent gewaagde veranderingen van toon en stemming. Het soms bijna stripachtige verhaal wordt effectief verteld tegen een authentieke achtergrond. De makers hebben optimaal gebruikgemaakt van hun locatie; heel Estland lijkt voor de film te zijn gemobiliseerd.