Voor de achtergrond van zijn speelfilmdebuut, haalde Charles Teton de woorden van Martin Scorsese over John Cassavetes aan: ‘When you say just pick up a camera and shoot a movie, you have to understand that means you’re crazy. When you pick up that camera and look through and start shooting, something happens like a drug and you’ve got to keep going and you start borrowing money, begging till you have your movie.’ In 1987 bedacht Teton Dark summer en begon hij, geheel onafhankelijk, met het maken ervan. De film werd geproduceerd, gedraaid en gemonteerd in Liverpool, met een zeldzaam toegewijde cast en crew.Dark summer werd een studie naar onschuld en naïviteit; een zomer vol strijd en succes, liefde en dood. De twee hoofdrollen, Jes en Abraham, personifiëren vele denkbare tegenstellingen, als donker en licht en ruwheid en warmte. De ruige stad Liverpool speelt evenzeer een wezenlijke rol in dit simpele, als een documentaire gefilmde verhaal.