‘”Macbeth” meets “Romeo and Juliet” in this stinging portrait of rigid marriage rituals in Iran’, schreef Variety over dit indrukwekkende Iraanse drama dat thema’s aansnijdt als traditie, corruptie, hebzucht en liefde.Na hun huwelijk aan het begin van de film gaat een echtpaar op huwelijksreis naar de kust. De man rijdt veel te hard en schept een oude vrouw. Hij besluit door te rijden maar zijn vrouw is daar tegen. Ze begint te denken dat ze met een vreemde is getrouwd en niet met de acteur op wie ze ooit verliefd werd (de man was tot voor kort acteur maar is op aandringen van zijn schoonvader zakenman geworden op zeker moment verkoopt hij zelfs medicijnen op de zwarte markt tijdens de oorlog tussen Iran en Irak). Ze zet alles op alles om de oude vrouw te redden, knijpt er tussenuit en betaalt de ziekenhuisrekeningen van de vrouw met het spaargeld van haar echtgenoot. De man wordt woedend en gaat haar zoeken; daarmee veroorzaakt hij de nodige onrust binnen haar familie. Maar uiteindelijk lijkt het erop of hij boete zal doen.The bride past in een nieuwe trend binnen de Iraanse cinema, waarin de vrouwelijke (hoofd)rol de krachtige figuur is die de dwalende man op het rechte pad houdt. De film is voor een breed publiek gemaakt en was in Iran het grootste kassucces aller tijden.