Een complexe en originele film op basis van twee teksten van de voormalig Oostduitse toneelschrijver Heiner Müller die muzikaal zijn bewerkt door Heiner Goebbels. Janßen gebruikte het muziekstuk als geluidsband en ‘componeerde er een ‘beeldspoor’ bij. Het resultaat is, in Janßens woorden, een filmopera of filmmusical.In de tekst wordt gebruik gemaakt van de mythologische figuren Heracles en Prometheus om een gelaagd beeld op te roepen dat betrekking heeft op dilemma’s die verbonden zijn met de twintigste-eeuwse geschiedenis van Duitsland. De klassieke Prometheus, die vastgebonden aan een rots dagelijks werd bezocht door een adelaar die zijn lever uitpikte die ’s nachts weer aangroeide, werd uiteindelijk bevrijd door Heracles. De moderne Prometheus van Müller is een doorsnee kantoorklerk die in een lift op weg is naar zijn chef voor een belangrijk onderhoud. Als de lift plotseling dienst weigert zit de man gevangen.