We the Workers
Na een imposante opening waarin Chinese arbeiders aan een reusachtige metalen constructie werken en de geluiden van slijptollen en hamers op metaal ritmisch samenkomen, schakelt de documentaire over naar de achterkant van het Chinese Wirtschaftswunder: de uitbuiting van honderden miljoenen arbeiders.
Uit de ervaringen van gespecialiseerde bureaus die opkomen voor de rechten van de arbeiders blijkt een praktijk van onderbetalen, slechte arbeidsomstandigheden en onterechte ontslagen. Activisten worden opgepakt en mishandeld. Soms door criminelen, soms gewoon door de politie. Advocaten worden lastiggevallen en ontmoedigd zaken aan te nemen. De bureaus zelf worden door de staat beschouwd als oproerkraaiers maar juist zij moedigen de arbeiders aan om niet te staken en geschillen via de wet op te lossen. Toch houden sommigen de deur permanent op slot en laten alleen bekenden binnen, uit angst voor represailles. Wat betreft arbeidsrechten loopt China ettelijke decennia achter op Europa en mensen die daar iets aan willen doen, worden het slachtoffer van intimidatie. Of erger.