Death in the Land of Encantos
De opnames van deze film begonnen als een spontane reactie van de filmmaker op de onvoorstelbare natuurramp die de orkaan Durian in december 2006 in de Filippijnen teweegbracht. Vooral de streek Bicol was zwaar getroffen. Een streek die Lav Diaz goed kende, omdat hij er ook zijn film Heremias had gedraaid. Het impulsieve ontstaan van de film verklaart waarom Diaz anders te werk ging dan bij eerdere projecten. In Death in the Land of Encantos is veel ruimte voor documentaire opnamen van het gehavende landschap, en de fictionele gedeelten zijn meer geïmproviseerd dan gebruikelijk.
De film heeft drie fictionele karakters. De dichter Benjamin Agustan (Roeder Camanag) is net terug in de Filippijnen na een lang verblijf in Rusland. Net als zijn vrienden, een kunstenares (Angeli Bayani) en een dichter die boer is geworden (Perry Dizon), heeft hij verwanten verloren. Om die reden blijven de drie bij elkaar. Ze hangen rond in het plaatsje Padang, door Diaz vergeleken met Pompeii. Hele dorpen in de omgeving verdwenen onder aardverschuivingen.
Diaz heeft inmiddels meerdere films gemaakt die minstens een werkdag lang zijn. Hij heeft hierbij een geheel eigen manier van werken ontwikkeld, die feitelijk ook een manier van leven is. Zijn montageruimte heeft veel weg van een woon/slaapkamer. Zijn manier van vertellen vereiste de uitvinding van een eigen visuele stijl, waarbij het begrip filmische tijd een nieuw verband met de werkelijke tijd aangaat. (GjZ)