Wanneer een radicaal wetenschappelijk experiment mislukt, worden mijnwerkers en onderzoekers geconfronteerd met de apocalyps in Tiago Melo’s politieke pulp-science fiction, waarin mythes, donkere humor, arbeidersmentaliteit en radioactiviteit samenkomen in het noordoosten van Brazilië. Een onweerstaanbare mengeling van genres, gebaseerd op de realiteit van de regio.
Aedes aegypti heeft verschillende informele Engelse namen, waarvan dengue mosquito en yellow fever mosquito waarschijnlijk de bekendste zijn, en precies beschrijven waarom deze mug zo gevreesd wordt. De meest effectieve insectenwerende middelen zijn meestal gebaseerd op het klassieke DEET. Maar in Picuí, diep in het noordoosten van Brazilië, wordt gewerkt aan een veel drastischere remedie, waarbij uranium wordt ingezet. Wanneer die experimenten mislukken, is het aan een klein groepje wetenschappers en mijnwerkers om niets minder dan het einde van de wereld te voorkomen.
Uranium is niet het enige radioactieve mineraal uit Picuí, maar het is ongetwijfeld het element met de meest raadselachtige geschiedenis, dat volgens geruchten zelfs in verband zou staan met het Manhattan Project. Met deze bouwstenen, inclusief allerlei lokale eigenaardigheden, realiteiten en mythen, vormt Tiago Melo Yellow Cake, zijn tweede speelfilm: een mix van pulp-sciencefiction en een duidelijke aandacht voor het plattelandsleven.
Deze mix is onweerstaanbaar. Misvormde wezens zwerven door een landschap in verval, en de Braziliaanse arbeidersklasse neemt het op tegen de stormtroepen van het mondiale kapitaal. Het verhaal is gebaseerd op de realiteit van de regio; Melo voegt fantasie-elementen toe om deze krachten zichtbaar, en in zekere zin begrijpelijker te maken.