In Nanouk Leopolds dramathriller probeert een door het leven getekende boswachter de herinnering aan een diep tragisch jachtincident uit haar jeugd te verdrijven. In het mosgroene Zuid-Ierse landschap zoekt ze naar verlossing, maar alles verandert als haar ex-vriend opnieuw in haar leven verschijnt.
In de indrukwekkende openingsscène van Whitetail is de kijker getuige van een tragische gebeurtenis in het leven van Jen: in de prachtige bossen van Zuid-Ierland, waar ze rondstruint met haar kersverse geliefde Oscar, draait een hertenjacht uit op een zwaar traumatische ervaring. Jaren na dit ingrijpende incident leren we Jen kennen in haar volwassen leven. Eenzaam en emotioneel afgestompt leidt ze een teruggetrokken bestaan als boswachter, maar alles verandert als Oscar na jaren van afwezigheid terugkeert in haar leven en Jen zich gedwongen ziet haar weggestopte trauma’s onder ogen te komen.
De in Rotterdam opgegroeide, internationaal gelauwerde filmmaker Nanouk Leopold, een graag geziene gast op IFFR, maakte van Whitetail een ingetogen en spannend karakterdrama. Net als in haar eerdere films – onder andere Guernsey (2005) en Brownian Movement (2010) – weet ze in haar zevende speelfilm diep door te dringen tot de emotionele binnenwereld van haar hoofdpersonage. Actrice Natasha O’Keeffe (Peaky Blinders) overtuigt in haar subtiele vertolking van Jen. Door het vloeiende camerawerk van Frank van den Eeden (Close, Holly) krijgt ook het prachtige, natte en bemoste boslandschap een prominente rol in dit drama dat langzaam onder de huid kruipt.