Alba Zari groeide op in de ‘Children of God’-cult in Thailand: een sekte die wereldwijd tienduizenden volgelingen heeft en berucht is om seksueel misbruik en manipulatie. Ze herinnert zich niets van haar jeugd. Wanhopig op zoek naar herinneringen stort ze zich op de pijnlijke gevolgen van indoctrinatie.
In White Lies begeeft filmmaker Alba Zari zich in het labyrint van leugens en geheimen rondom de ‘Children of God’-sekte. Ze is op zoek naar delen van haar jeugd die uit haar geheugen zijn verdwenen. Om de identiteit van haar vader te achterhalen, moet ze de confrontatie aangaan met haar moeder en grootmoeder, en probeert ze hun keuzes te begrijpen.
Hoewel Zari’s zoektocht naar de waarheid centraal staat, geeft White Lies daarnaast een treffend beeld van de kwetsbaarheid en schoonheid van een moeder-dochterrelatie. In de dialoog tussen drie generaties vrouwen wordt onvoorstelbaar leed omgezet in veerkracht en begrip. De sporen van pijn worden liefdevol gefilmd, waardoor de hoofdpersonen de waardigheid krijgen die ze verdienen – en hen vaak juist wordt ontzegd in verhalen over sekteleden. In White Lies wordt de taal van een documentaire aangewend om op ontroerende wijze een sterke zaak te maken voor acceptatie en begrip na indoctrinatie.