Ouma Hettie is een geitenhoedster op leeftijd in de Kamiesberge in Zuid-Afrika, en raakt verstrikt in een zwendel waarbij haar een schadevergoeding wordt geboden voor haar vaders diensttijd in het leger. Haar rituelen worden verstoord, en haar zelfstandigheid wordt bedreigd in deze lyrische documentaire.
Zoals vele nakomelingen van Zuid-Afrikaanse veteranen uit de Tweede Wereldoorlog heeft Ouma Hettie tevergeefs gewacht op de compensatie die haar vader verdiende voor zijn trouwe dienst aan de staat. Uit de wanhoop van veteranenfamilies is een nieuw soort fraude ontstaan, inspelend op de hoop op een lang geleden beloofde schadevergoeding. Ook Hettie zit hierin verstrikt. Ze woont al bijna tachtig jaar in de schaduw van de Kamiesberge, waar ze geiten hoedt en in nauw contact met het land leeft, met een groot doorzettingsvermogen tot gevolg.
In veel opzichten voelt de lyriek van Variations on a Theme diep Afrikaans aan. De film vangt de sfeer van het leven in een klein stadje tegen de achtergrond van het veld, met aandacht voor planten, dieren en landschappen die de mens lijken te beschouwen als voorbijgaande bezoekers, in navolging van de doorvoelde poëzie van Eugène Marais. Hettie is de oma van mederegisseur Jason Jacobs en is gewend aan de aanwezigheid van een camera gedurende haar routines en rituelen.
Variations on a Theme is een teder, scherpzinnig portret dat tegelijkertijd het dagelijks leven in het dorp Kharkams observeert en aandacht besteedt aan het onzichtbare en het metafysische, net zoals Ouma Hettie zelf dwaalt tussen het dagelijks leven en het hiernamaals.