Politiek meets persoonlijke overleving in dit urgente, moedige en poëtische bricolage-dagboek. Een verbannen filmmaker vlucht via Thailand naar het Westen om te ontsnappen aan gewelddadige onderdrukking, maar wordt daar opnieuw geconfronteerd met repressieve vormen van controle.
Socrates Saint-Wulfstan Drakos is niet de echte naam van de regisseur van Unerasable!. En na afloop begrijpt het hele publiek waarom. De maker van zo’n uitgesproken politiek werk, dat zowel de grenzen van burgerlijke vrijheden onder een autoritair Zuidoost-Aziatisch regime als het innerlijke kolonialisme van een sterk neoliberaal Europees land aan de kaak stelt, verschuilt zich uiteraard liever achter een pseudoniem.
Op het eerste gezicht is dit een eenvoudig verhaal. Een onafhankelijke filmmaker, gemarteld vanwege zijn deelname aan een prodemocratische beweging, ontvlucht in 2018 zijn land en vestigt zich zonder papieren in het nabijgelegen Thailand. Vijf jaar later vertrekt hij naar het Westen, in de hoop een nieuw en eindelijk waardig leven voor zichzelf op te bouwen. In plaats daarvan raakt hij verstrikt in een nieuwe strijd, ditmaal met de bureaucratie.
Uit verschillende soorten beelden – sommige ruw en nerveus, andere met een professionelere glans – weeft Drakos een verhaal waaruit geleidelijk een serene poëzie ontstaat die je niet zou verwachten in een werk met zo’n politieke urgentie. Unerasable! komt vanuit een zuiver en volledig toegewijd hart.