Tussen broers (Between Brothers)
In dit intieme familieportret observeert documentairemaker Tom Fassaert de relatie tussen zijn vader Rob (72) en diens oudere broer René (75). Wat begint als een tragikomische film over hun bijzondere dynamiek – de een was jarenlang psycholoog, de ander psychiatrisch patiënt – wordt uiteindelijk een ontroerende zoektocht naar hun onbekende roots.
Sinds de dood van hun moeder komt de gepensioneerde psycholoog Rob steeds vaker over de vloer bij zijn oudere broer René, die al jarenlang in isolement leeft in een huis dat door zijn verzameldrift vol staat met spullen en oude herinneringen. In hun pogingen de woonruimte op te ruimen om deze beter leefbaar te maken, komen de broers nader tot elkaar. Maar ze worden ook geconfronteerd door oude patronen en hun gedeelde, traumatische familiegeschiedenis. Rob en René besluiten samen uit te gaan zoeken wie hun vader was, die hen als peuters achterliet in een kindertehuis en vervolgens voorgoed uit hun leven verdween.
In deze ontroerende en tragikomische familiedocumentaire observeert de Nederlandse filmmaker Tom Fassaert – de zoon van Rob en het neefje van René – de bijzondere dynamiek tussen de twee broers. In een soort spirituele opvolger van zijn prijswinnende documentaire A Family Affair (2015), waarin hij ook al zijn familiegeschiedenis onderzocht, probeert Fassaert een antwoord te vinden op de vraag of de cyclus van intergenerationeel trauma doorbroken kan worden. Resulterend in een knap gemonteerde, grappige, maar ook doorvoelde familiefilm.