Tunnels: Sun in the Dark
Een guerrillaeenheid krijgt de opdracht om vanuit een complex gangenstelsel een geheim inlichtingenteam te beschermen tegen een Amerikaanse aanval. Tunnels: Sun in the Dark is opgenomen in de echte tunnels en schetst een fascinerend, claustrofobisch beeld van ondergrondse oorlogsvoering.
Vietnam, 1967. In een dorpje bij Saigon verblijft een paramilitaire verzetsgroep onder het bevel van Bay Theo in een complex gangenstelsel. De ongeorganiseerde, maar uiterst hechte groep moet zich zien te behelpen met basisvoorzieningen en tweedehands wapens. Op een dag krijgen ze van een militaire afgezant een bijzondere missie: een pas gearriveerd inlichtingenteam beschermen tegen de naderende aanval, koste wat kost.
Bùi Thạc Chuyêns Tunnels: Sun in the Dark is gebaseerd op echte locaties, mensen en gebeurtenissen en vormt een indrukwekkend oorlogsverhaal verteld vanuit het perspectief van guerrillasoldaten. Bùi’s film is een eerbetoon aan de geschiedenis en tegelijkertijd een uiterst menselijk document dat geen karikatuur maakt van de vijand en niet zwicht voor oppervlakkige leuzen. De nadruk ligt eerder op het vernieuwende karakter van het tunnelstelsel en de uitdagingen van het gemeenschapsleven in dit complexe labyrint, ingesloten door landmijnen en waterwegen.
Tunnels is schitterend gefilmd in de oorspronkelijke Cu Chi-tunnels en biedt kijkers een adembenemende, claustrofobische ervaring.