Het publiek is passagier in Yoji Yamada’s Tokyo Taxi, een reis vol herinneringen en inzichten. Onze gidsen zijn een taxichauffeur en zijn 85-jarige klant, die de chauffeur helpt om zijn problemen vanuit een ander perspectief te zien, tijdens haar eigen tocht door de Japanse hoofdstad.
Op 94-jarige leeftijd en met een oeuvre van 90 films presenteert Yoji Yamada zijn nieuwste film Tokyo Taxi, een werk dat terugblikt op een rijk leven, verteld via de achteruitkijkspiegel. Koji Usami (Takuya Kimura) is een vermoeide taxichauffeur met geldproblemen. Tot overmaat van ramp wordt zijn getalenteerde dochter toegelaten tot een prestigieuze, en peperdure, muziekopleiding. Sumire (Chieko Baisho) is zijn passagier op leeftijd, die zich opmaakt voor haar verhuizing naar een verpleeghuis.
De rit begint met de nodige hobbels, maar naarmate Koji Sumire beter leert kennen wordt hij zachtaardiger. Ze maken een tocht door Tokyo waarbij Sumire uit het raam tuurt en afscheid neemt van de stad die haar leven heeft gevormd. We zien haar als jonge vrouw een oorlog overleven, haar eerste liefde ontmoeten, alleenstaand moeder worden en de confrontatie met sociaal-maatschappelijke vooroordelen aangaan.
Yamada (Tora-san, Wish You Were Here, IFFR 2020) maakte een stadse roadmovie, waarin hij tragikomedie afwisselt met een levendige lichtheid. Tokyo Taxi voert ons naar een belangrijk inzicht – door ons te fixeren op wat voor ons ligt, gaan we voorbij aan de plezierige periferie die ons leven vormgeeft.