Monsieur Mounissamy is geboren in de voormalige Franse kolonie Pondicherry in India en vecht voor het Franse staatsburgerschap dat hij als zijn recht beschouwt. To Die a Frenchman biedt een aangrijpende, complexe analyse van de raakvlakken tussen klasse, nationaliteit en postkoloniale identiteit.
Frankrijk deed na de onafhankelijkheid van India in 1947 afstand van de koloniale buitenpost Pondicherry en gaf onderdanen de keuze tussen het Franse en het Indiase staatsburgerschap. Door een gebrek aan publiciteit bereikte deze mogelijkheid tot zelfbeschikking de overgrote meerderheid van de bevolking van Pondicherry niet, die daardoor vanzelf Indiaas staatsburger werd. Een klein deel van de achterblijvers blijft vechten voor wat zij beschouwen als hun geboorterecht.
De ontroerende documentaire van Pankaj Rishi Kumar heeft een rauwe cinéma vérité-stijl. Het verhaal draait om de oudere Mounissamy, een vluchteling van de geschiedenis. Voor deze afstammeling uit de koloniale arbeidersklasse is de Franse identiteit zowel een bron van onophoudelijk dagdromen als een dagelijkse frustratie. Mounissamy verafgoodt een imperiale macht die niet de minste belangstelling had voor mensen zoals hij. Kumar ziet hierin een bredere weerspiegeling van de tegenstrijdige relatie tussen India en de materiële en ideologische overblijfselen uit zijn koloniale verleden.
Mounissamy geeft zijn strijd niet op. Zijn fragiele, bijna skeletachtige lichaam is de laatste drager van een vergeten hoofdstuk uit de Indiase geschiedenis. Maar zijn ongelooflijke veerkracht en rechtvaardigheidsgevoel zullen volharden.