Kunstenaar-filmmaker Htoo Lwin Myo onderzoekt een van de vroegste objecten van vóór het filmtijdperk die Myanmars koloniale verleden schetsen: toverlantaarndia’s. Een genuanceerd essay over de gevaren van geschiedenis en de vele verhalen die we kunnen ontdekken in de restanten van vervlogen tijden.
Op het vorige IFFR verraste de Myanmarese kunstenaar-filmmaker Htoo Lwin Myo toeschouwers met zijn onderzoek naar de haast vergeten fantasyfilms vol special effects uit het pre-communistische tijdperk van het land. Dit jaar gaat hij terug naar de tijd van vóór de filmkunst zelf, met een performatief essay over de dia’s van toverlantaarns, op basis van een lezing-performance. Htoo Lwin Myo is zelf de verteller en ‘lantaarnist’ van deze film.
Zijn verhalen gaan terug tot in de 18e eeuw. Bijvoorbeeld over een Britse soldaat die de regels voor eerlijke handel moest handhaven of een ander die een vredesverdrag moest sluiten toen het Rijk in oorlog was met Birma, enzovoort. Een vrouw biedt een postkoloniaal perspectief op hoe kunst werd ingezet om het publiek een mening te laten vormen over de rest van de wereld en de beschavingsmissie van het Rijk – zonder de handelsbelangen al te zeer te benadrukken. Time Will Not Tell gaat niet alleen over wat de dia’s afbeelden, maar ook over de alternatieve geschiedenissen die ze teweeg kunnen brengen.