In dit subtiele, raadselachtige drama reflecteert Matsui Yoshihiko op de gevolgen van de kernramp in 2011 voor de inwoners van Fukushima. Akira heeft zijn moeder jaren geleden verloren en gaat nu op zoek naar zijn vader die het gebied helpt te ontsmetten.
In de verlaten straten van Fukushima staat de tijd stil. Radioactieve resten besmetten de levens van de inwoners met een trage, onzichtbare angst die hen gevangen houdt tussen oude wonden en een onzekere toekomst. De jonge Akira groeit doelloos en ontworteld op doordat zijn ouderlijk huis werd blootgesteld aan een hoge dosis radioactieve straling, die zijn moeder fataal werd. Op zijn zoektocht naar zijn verdwenen vader wordt hij bijgestaan door Yuji, de eigenaar van een armoedige surfwinkel, en door zijn bezorgde klasgenoot Shinichi die steeds meer verwikkeld raakt in Akira’s verhaal.
Matsui Yoshihiko, die in de jaren tachtig indruk maakte met jishu eiga-undergroundfilms, keert na achttien jaar afwezigheid terug. Zijn vierde film, There Was Such a Thing Before, is een ontroerend drama met een eigen poëzie en kwetsbare schoonheid. Toch blijft Matsui trouw aan de underdogpersonages van zijn eerdere werk – mensen die worden achtergelaten, genegeerd of in onmin leven met de wereld. De onverwachte banden en tedere momenten die tussen deze personages ontstaan, contrasteren met de klinische manier waarop met de ramp wordt omgegaan. Voor elkaar zorgen betekent misschien wel het risico lopen besmet te raken.