Het speelfilmdebuut van Marwan Hamed was een van de meest besproken Egyptische films van de vroege jaren 2000 en werd geroemd als een van de duurste Egyptische producties van die tijd. De film, gebaseerd op het gelijknamige succesboek van Alaa Al Aswany uit 2002, zorgde voor een opleving van de populariteit van de Arabische literatuur.
Het script van The Yacoubian Building werd geschreven door de vader van de regisseur, Wahid Hamed – in de jaren tachtig en negentig een van de meest gelauwerde en avontuurlijke scenarioschrijvers van het land. De sterrencast bestaat uit, onder meer, Adel Emam, de bekendste komediester van de afgelopen vijftig jaar in de Arabische wereld, de inmiddels overleden Nour El-Sherif en andere bekende artiesten als Hind Sabri en Youssra.
In dit ensembledrama met meerdere hoofdpersonages – elk uit een ander sociaal-economisch milieu – zien we hoe de levens van verschillende bewoners van een verouderd gebouw in het centrum van Caïro elkaar kruisen. Dit is nog altijd Hameds enige uitgesproken politieke film, waarin hij een gedetailleerd beeld schetst van de chaos, wanhoop en het moreel verval van het einde van het tijdperk Mubarak. Het Caïro dat we hier zien is een gevallen metropolis; een microkosmos van systematische corruptie, geleid door hebzuchtige politici, een gewelddadige politiemacht en een opkomende klasse van de nouveau riche. The Yacoubian Building werd de meest succesvolle Arabische film van 2006 en maakte van Hamed een van de meest gezaghebbende stemmen in de mainstream Egyptische film.