The Thing in the Coffin
Bram Stokers Dracula, maar dan opgebouwd uit fragmenten van eerdere verfilmingen en andere rolprenten over bloedzuigende wezens – wat verbluffende en spannende beelden oplevert. Een unieke Dracula.
Je kunt Dracula niet doden. Hij komt altijd terug: niet alleen omdat hij ondood is, maar ook omdat de mens deze figuur nodig lijkt te hebben om de eigen identiteit te kunnen doorgronden. Na twee grootse Dracula’s (Robert Eggers’ Nosferatu uit 2024 en Luc Bessons Dracula: A Love Tale uit 2025), onthult IFFR-favoriet Péter Lichter nu zijn bescheidener, maar even schitterende kijk op Bram Stokers roman – in de vorm van een film die is opgebouwd uit fragmenten van eerdere verfilmingen en rolprenten over bloedzuigende wezens.
Vergeleken met zijn genadeloos macabere Poe-verfilming The Grey Machine (IFFR 2025) oogt The Thing in the Coffin verrassend mild, maar toch rijk en levendig. Dat is te danken aan Lichters spel met kleuren (neem alleen al de overweldigende kleuren rood in het begin), maar ook aan het sterke verband tussen de Stoker-citaten en de beelden, die het werk een geweldige energie en een onverwachte diepgang geven. The Thing in the Coffin is een gedurfde en unieke kijk op een populaire mythe.