Op de avond van 3 december 2024 gingen de inwoners van Seoel de straat op om te protesteren tegen de staat van beleg. The Seoul Guardians voert je met de massa mee, tot in de Nationale Vergadering, waar Zuid-Korea opnieuw vocht voor democratie en vrijheid.
Een staaltje belangrijke politieke cinema zonder opsmuk. Een bevestiging van het belang van geschiedenis, ervoor zorgen dat bepaalde gebeurtenissen niet worden herhaald, en het beschermen van de democratie.
Op 3 december 2024 om 22.27 uur plaatselijke tijd kondigde president Yoon Suk Yeol de staat van beleg af in Zuid-Korea en beschuldigde hij de Democratische Partij van collaboratie met de Noord-Koreaanse communisten en het bedreigen van de staatsveiligheid. Politievoertuigen en soldaten blokkeerden de Nationale Vergadering om parlementsleden te beletten de staat van beleg in te trekken. Ze onderschatten daarbij de collectieve herinnering aan het Gwangju-bloedbad en de nasleep daarvan. De bevolking en de pers gingen massaal de straat op en kwamen in opstand tegen de gewapende soldaten.
The Seoul Guardians voert je mee in de mêlee van burgers, soldaten en politieagenten, tot in de Nationale Vergadering met haar leden en personeelsleden. Door de directe, reportageachtige stijl van de film ga je als kijker mee op in de massa, ervaar je de spanning en chaos, en besef je dat hier geschiedenis wordt geschreven.