Kleber Mendonça Filho bewijst met The Secret Agent een van de meest interessante filmmakers van het moment te zijn. Deze onconventionele politieke thriller speelt zich af in 1977 en verweeft verschillende verhaallijnen. Zo biedt de film een indrukwekkende kijk op persoonlijke en collectieve herinneringen aan de gewelddadige geschiedenis van Brazilië.
The Secret Agent speelt zich af tijdens de militaire dictatuur in Brazilië. Als weduwnaar en professor Armando (Wagner Moura) probeert te ontsnappen aan politieke vervolging vindt hij, samen met andere vluchtelingen, onderdak in Recife. Zijn zoon wordt intussen in diezelfde stad opgevoed door zijn schoonvader. Elza, de leider van een ondergrondse verzetsbeweging, realiseert zich dat Armando’s situatie penibeler is dan hij doorheeft en biedt aan hem te helpen het land te ontvluchten.
Deze meeslepende, onconventionele politieke thriller toont een land verstrikt in geweld, corruptie en vendetta’s. Maar The Secret Agent is met zijn tijdsprongen, historische verwijzingen, knipoog naar horror en de geweldige prestaties van een sterke cast ook een indrukwekkend eerbetoon aan de levens die verwoest zijn door een dictatuur.