Het Fenix kunstmuseum over migratie vormt een indrukwekkende nieuwe toevoeging aan het stadsgezicht van Rotterdam. Filmmaker Mark Bakker volgde vijf jaar lang op de voet hoe het toonaangevende kunstmuseum verrees. Elk aspect krijgt daarbij aandacht: van de bikkelharde onderhandelingen voor geprezen kunstwerken, tot de persoonlijke verhalen achter de tentoonstellingen.
Voor zijn nieuwe documentaire mocht regisseur Mark Bakker vijf jaar lang meelopen met de oprichters van een van de grootste musea van Nederland: Fenix, het kunstmuseum over migratie, in Rotterdam. Gedurende vijf jaar, van 2020 tot de opening in 2025, legde Bakker vast hoe de nu al veelgeprezen kunstgalerij tot stand kwam.
Een veelomvattend en fascinerend kijkje in de keuken is het resultaat, waarbij Bakker aandacht heeft voor zowel het bouwkundige als het inhoudelijke. Zo zien we hoe de tekeningen en ideeën van de Chinese architect Ma Yansong stap voor stap tot leven komen, maar horen we bijvoorbeeld ook verschillende kunstenaars vertellen over de migratieverhalen die schuilgaan achter hun kunstwerken. Buurtbewoners worden gevraagd naar hoe zij denken over de komst van het museum, terwijl we vervolgens kunnen aanschouwen hoe Wim Pijbes, de belangrijkste initiatiefnemer van Fenix en ex-directeur van onder andere het Rijksmuseum, stevige prijsonderhandelingen voert op kunstbeurzen over de hele wereld.
The Road to Fenix is daarmee niet alleen een soepel vertelde reconstructie van hoe het nieuwe museum werd verwezenlijkt, maar geeft ook inzicht in waar het voor staat en wat het wil bereiken.