Na het succes van The Blue Elephant keerde Marwan Hamed terug met deze eigenzinnige, onconventionele satire – een ongewoon genre voor de filmmaker. Als bankier uit de middenklasse leidt Samir een doodgewoon gezinsleven. Maar wanneer hij wordt ontslagen, blijkt dat hij in de gaten wordt gehouden door een schimmige organisatie die bekend is met zijn meest intieme geheimen.
Het illegale genootschap noemt zich El-Asliyyin. De leden hebben zichzelf benoemd tot hoeders van de natie: in naam van de collectieve veiligheid houden ze iedereen in het oog. Nadat Samir (Maged El-Kidwani) tot de groep wordt toegelaten, ontdekt hij langzamerhand dat het genootschap anders is dan ze beweren. Zijn werkelijkheid wordt aan het wankelen gebracht door paranoia, teleurstelling en een existentiële confrontatie met de zinloosheid van zijn eigen bestaan.
The Originals, naar een origineel scenario van schrijver Ahmed Mourad, is een scherpe satire over de opkomende surveillancecultuur, de leegheid van het middenklassebestaan en de ongrijpbaarheid van identiteit en vrije wil. Hamed verweeft op kundige wijze folkloristische thema’s met eigentijdse maatschappijkritiek, wat leidt tot zijn meest filosofische werk tot nu toe.